US global media agency continues to clean house, seeks to kick out international journalists

Under the newest leadership of Michael Pack, who took the task as USAGM’s CEO last month, the business which oversees US-funded broadcasters VOA and RFA amongst others has been thrust in to a wide-ranging shakeup which appears to be politically motivated.

With indications that Pack isn’t going to allow visas to be extended for international VOA journalists in the US, there are lots of journalists who could face retaliation if they’re forced to return to their home countries.

“People who do work for entities like VOA or RFA are putting their lives at risk by reporting inside terrible places and in some cases they have been able to work with State to get special visas to do their work,” said a source knowledgeable about the potential decision. If these journalists are sent home “no exaggeration they could easily face death, imprisonment, and definitely harassment, for the reporting they have done.”

There is one journalist at VOA from China whose visa will expire at the end of July, two sources said, raising fears about retaliation from Chinese authorities if that journalist is force to leave the US.

“I am just kind of astonished by all of this,” the origin said. “The US could end up with the blood of hard working journalists on their hands if they do this.”

VOA’s charter says that it’s going to present “accurate, objective, and comprehensive” news. It also says it will present America, the policies of the US and ” responsible discussions and opinion on these policies.” VOA was signed into law in 1976, while USAGM was founded in the late 1990s to function as leadership human anatomy for five US broadcast networks. All of the networks are independent from the US government, although they are funded by the federal government.

The Trump White House is certainly frustrated by VOA’s coverage, that they view as overly critical of Trump. Trump’s outside allies such as for instance Steve Bannon, who is close with Pack, railed on the organization. Earlier this year the White House made its concerns public, saying that VOA “too often speaks for America’s adversaries—not its citizens,” in an on the web post. The post went after VOA — funded by US taxpayer dollars — for comparing the coronavirus pandemic’s death toll in the US to the death toll in China.

These moves come because the Trump administration has lambasted the Chinese government’s get a grip on over Chinese media businesses, and has taken moves to require Chinese outlets in the US to label themselves as foreign missions in recent months.

“While the Chinese Communist Party has always controlled state news agencies, its control has tightened,” said David Stilwell, the top State Department official for East Asian and Pacific affairs. “You can’t just allow this stuff.”

Radio Free Asia’s top editor Bay Fang, who was let it go on Wednesday, was a seasoned and well-respected journalist. Her ouster could be the latest in a series of high-profile ousters and resignations of USAGM employees since Pack has taken over leadership.

Last month a group of bipartisan lawmakers demanded answers from Pack after a firing spree. USAGM in a press release the following day described it as “Pack (effecting) a series of significant and long-overdue actions to keep assurances to restructure the agency, fully in accordance with the law.”

Fang’s firing is somewhat inexplicable to current and former employees at RFA who noted the organization’s journalists, under her leadership, broke the story that a large number of Uighurs were being detained in China’s Xinjiang province. The Trump administration has repeatedly criticized the Chinese government for the gross human rights abuses in Xinjiang. But some former staffers believe that Fang’s ouster is in line with Pack’s efforts to carry out widespread changes and fill the broadcasts with individuals who are aligned with President Trump, even though no-one has been named to replace her.

“By ordering Bay Fang’s firing, Michael Pack has somehow managed to simultaneously hurt Radio Free Asia’s vital mission while helping authoritarian regimes in places like China and North Korea,” said Steve Capus, a former senior advisor at USAGM who was simply among those dismissed by Pack. “Bay is exactly the kind of leader you’d want helping to run an organization like Radio Free Asia, as it serves millions of people around the world hungering for accurate, trusted and vital news and information.”

Pack “does not want people around who would push back on using the platform as a PR tool for the Trump administration,” yet another source knowledgeable about the ouster said.

Fang is famous to have a close relationship to Matthew Pottinger, who’s the deputy National Security Advisor, two sources said. Pottinger is said to have privately raised objections about the firings that Pack has carried out. But it is unclear if Trump administration officials will be willing to go out on a limb to question Pack’s decisions.

USAGM, the State Department and the NSC did not reply to a request for comment.

Source link